Wednesday, March 01, 2006

Bandoeng Parijs Van Java

Tanggal 24 Feb 2006 aku ke Bandung ....Bandoeng Parijs Van Java (Paris of Java) dgn cuti rehat yg aku pohon sejak sebulan lalu. Sebelum berangkat aku tidak mengharapkan suatu yg istimewa dari Bandung.
Ini kali pertama aku ke Bandung yg jua dijoloki sebagai Kota Kembang..kembang maksudnya bunga. Diorang kata suatu masa dulu kota ini banyak bunga-bungaan sbb dulu cuacanya agak dingin. Tapi biasalah bila hutan-hutan ditebang, penempatan byk dibangunkan dan kota bertambah pesat, padat dan polutted, keadaan kini biasa aje ..tak heran kalu Cameron Highland nanti pun akan jadi cam ni.. Yg aku nampak Bandung sebuah kota tua, ia digelar Paris van Java kerana kewujudan bbrp bangunan art deco, taman-taman, villa etc sejak diasaskan oleh Belanda pada 1810. Ada deretan pokok-pokok besar di bbrp jalan di Bandung yg begitu menarik perhatianku, tak sempat nak berfoto sbb dlm kereta. Bandung ...macet (traffic jam), kenderaan bertali arus. Nak lintas jalan punya le susah, bisa bingung dibuatnya... Bandung juga digelar Kota Pelajar selain Djokjakarta sbb byk U di sini.
Penginapan: Di hari pertama aku menginap di Hotel Mutiara, tapi sbb lokasi agak jauh dari kompleks atau bazar kami pun mencari hotel lain. Saja-saja tanya kalau ada bilik di Preanger atau Savoy Homan tapi penuh. Elok le..sbb ratenya tinggi dan agak membazir kalau nginap di hotel sebegitu sbb kita datang bukan nak duduk di bilik. Savoy Homan tu hotel tua, Charlie Chaplin pernah menginap di situ sampai 3 kali. Utk mendekatkan kami dgn kawasan Alun-alun kami pun berpindah ke Hotel Naripan yg keadaan hotelnya juga baik.
Makanan: Meskipun majoriti penduduk Bandung adalah kaum sunda. Makanan di sini pelbagai..ada makanan sunda, makanan padang dsbnya. Makanan sunda enak..nasi atau lauk dibungkus atau dilapik dgn daun pisang..setiap hidangan ada ulam-ulaman. Itu gamaknya orang di sini rata-ratanya cantik atau sedap mata memandang. No wonder Bandung digelar Gudang Artis/Model..
Kehidupan: Di sini aku boleh melihat ada jurang antara yg kaya dan mereka yg kepayahan hidup. Sampai bermain di pikiranku, apakah mereka telah dikelaskan seperti itu. Satu pemandangan biasa di sini bila kita didatangi anak-anak muda yg bernyanyi sambil bermain gitar, ..kalau tak hulur, angkat tangan aje..mereka pun berlalu dgn sopan. Begitu ramai mereka, dan agak bagus persembahan mereka...kalau kereta dlm traffic jam atau menunggu lampu hijau, anak-anak muda ini akan datang ke tingkap kereta sambil main gitar dan bernyanyi..
Shopping: Waduh...ini le kali pertama aku ke sebuah kota yg benar-benar utk shopping. Bandung ni juga rupanya pusat tekstil utama di rantau ini..mcm2 fabrik ada di sini. Kebetulan weekend, traffic jam agak teruk, Bandung merupakan destinasi org2 Jakarta utk escape dari kota Jakarta yg hangat serta tempat utk mrk bershopping di hujung minggu. Juga Bandung sgt terkenal dgn factory outletsnya. Kalau nak cari barangan berjenama, yg ori atau ASPAL (asli tapi palsu) mmg banyak. Siapa yg bukan jenis kaki shopping pun boleh teruja dibuatnya. Tak perlu pergi ratusan tempat di Bandung ini, memadai di Pasar Baru, makcik-makcik yg kaki shopping tu boleh sawan sekejap dibuatnya...he he. Pelbagai dan jauh lebih murah dari KL. Ini diakui sendiri seorang pakcik yg kami kira seorang somebody yg kami temui, membelikan sepasang kain ela utk bininya. Sepasang kain yg dibelinya berharga RM300 di Bandung itu boleh mencecah RM1000 di KLCC...Aku salute peniaga2 di Bandung, kalau kita tak beli, layanan tetap baik dan mesra.
Pagi minggu 26 Feb kami ke kawasan gunung berapi Tangkuban Perahu..legenda si Tanggang. Yg kapalnya jadi batu tu...yg aku tak tahan kat sini ramai sgt mamat-mamat penjual cenderamata yg sentiasa mengekor sampai le kita seakan rasa terpaksa dan kesian, lantas membeli jualannya...
Bercuti 5 hari 4 malam di Bandung tidak memberi byk penghayatan kepada aku, dan aku tidak menolak kemungkinan suatu waktu nanti aku akan berkunjung lagi ke sini...

McBudu said...

Loh, kok Bapak bepergian ke Bandung. Patutlah lama tidak kedapatan kesan. Waduh-waduh cuti ya? Kok sama tarikhnya, kalau tau pasti jumpa bapak di KLIA tu...Kalau ke Bandung itu, kok banyak barangan kulit...ada satu jalan itu penuh berderetan barangan kulit, kamu mampir ngak? Di sana ada apa saja jenama... kok bisa gila bung! Tapi yang paling bagus di sana ialah meenya - mee Bandung dan air sarbatnya - Air Bandung ess! Oh ya rojak Bandung jugak bagus Mas! Dan lagunya, oleh-oelh Bandung!...Permisi Mas.....

indica said...

Lohh...sama tarikhnya dong. Ya.. Aku mampir itu jalan..Jln Cibaduyut namanya penuh dgn barangan kulit. Di situ aku beli sepatu dan tas (beg) jenama Polo tapi ASPAL aja..
Nggak puas jalan2 di Bandung sbb kotanya gede.
Aku lupa cari mee bandung dan es bandung di sana. Di sana aku suka minum es campuran dan jus alpukat aja. Tgh2 malam aku makan nasi Ampera..enak. Belut goreng pun ada...tapi aku nggak makan..he he

Harith Faruqi Sidek said...

terima kasih mas mizi atas pemberian ole-ole dari bandung...aku juga kepingin mau ke sana...ya mungkin kita harus batal in saja rancangan mau ke kota singa..ke bandung aja yuk..

indica said...

Aku jugak ucapkan terimakasih atas ole-ole sabah tu...
Aku jugak kepingin pergi lagi, itu hari nggak sempat melihat seluruh kota bandung yg gede/besar tu..Betul tu, aku rasa lagi berbaloi ke kota bandung..bandung aja yuk..

Sarahjiha...

Lo mesti terer jalan2 di kota bandung sbb lo pernah duduk lama di sana..bagus kan?

Kalo pergi jalan2, jgn lupa cerita dan foto2nya..

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Fucek kalian semua gue nggak di ajak ke sana