Tuesday, January 06, 2009

Bai dan bawang-bawangnya

Hari minggu baru ni aku jalan-jalan di pasar malam dekat rumah..mak aii ramai sungguh muka-muka asing. Kalu nak tgk ramainya, silalah ke pasar malam berdekatan. Mrk ni especially mamat bangla suka bebenor berkerumun di gerai-gerai sayur. Herbivores kot diorang ni....Penjual-penjual sayur memanggil mereka dengan panggilan "bai". Menariknya sejak kewujudan mereka di bumi M'sia ni ada bbrp jenis sayuran yg sebelum ni aku tak pernah tengok kini ada. Aku pernah tanya kat penjual sayur, sayur2 tu sayur apa..depa kata sayur bangla...aku tak sempat nak ambil gambar sbb diaorang kerumun. Lain kali aku nak try beli sayur-sayur pelik tu...

Satu ketika dulu rumah sewa aku berdekatan dgn rumah sorang mamat bangla yg ditempatkan oleh taukenya.. Sbb mamat ni jenis ok, aku selalu gi borak-borak ...dia pulak suka citer pasal kampong halamannya, keluarga, filem-filem hindustan (ingatkan org kita je yg tgk hindustan)....Ada satu masa tu aku jenguk ke rumahnya, dia tgh masak makanannya..dah siap masak beria-ia dia suruh aku rasa makanan yg begitu dipujinya enak...utk tidak menghampakannya, aku pun cuba rasa...ok la..tapi bila dia suruh tambah lagi..aku kata dah cukup..hehe...

Pernah satu ketika ada satu mamat bangla naik basikal dekat rumah sewa tu...berhenti..dan tgk-tgk aku pulak...pastu dia tanya "bangla?"....aku pun menggeleng kepala...hahaha.....

bai di pasar malam

Bai-bai ni esp yg baru sampai... kalu berjalan selalunya dlm barisan...pehtu sorang pikul guni bawang, sorang pikul guni kentang, sorang bawak sayur2..hehe main guni-guni...Sorang member aku pernah tengok rumah group bai ni...dia kata kat tempat tidur diorang pun ada guni bawang besar, kentang,..haha..begitu tak dapat dipisahkan.

Ckp pasal kentang, tadi aku pekena kentang grill ....senang je. Potong kentang mcm wedges KFC tu, rebus sekejap (dlm microwave), pehtu sapu butter sikit..dan grill.

grilled potatoes

Pehtu sprinkle sikit garam , peppercorn...makan dgn steak ke, burger ke..(grill jugak)...boleh makan dgn sos lada hitam, mayonaise etc..
Siap utk dimakan

11 comments:

Harith Faruqi Sidek said...

bai...u punya kentang ada nampak sedap la...

indica said...

haha...mmg sedap.
bai, u punya stok kentang sudah habis ka? lain kali u beli la satu guni..

McBudu said...

Mamat Bangla ni sentiasa pakai long sleeve. Aku masih ingat lagi dulu first encounter aku dengan species ni, mereka datang pakai long sleeve nak potong buah sawit!

Last encounter dengan depa ni kat kedai mamak. Bangla ni jadi waiter kot. Member aku ni order nasi goreng kampung... pastu taste semacam je...rupa-rupanya nasi goreng kampung Bangla tu... bukan kampung kat Malaysia nih!

Bab disangka Bangla ni bukan ko sorang, aku pun pernah office mate isteri aku kata aku ni resembles Bangla! Haprak betul... tapi bila kekadang jumpa Mat Bangla ni seiras Shah Rukh Khan, bangga pun ada (Perasan)Tapi bab pegang tangan sesama lelaki tu tak main la...

Wow mana pulak ko belajar buat kentang grill ni? kalau buat keledek ok tak? Aku tengah boikot kentang Amerika nih...!

indica said...

First time aku tahu kewujudan mamat bangla di M'sia, sewaktu aku dtg ke tempat kerja ko di Kerling dulu...tahun berapa tak ingat dah..sekitar 1985-86 kot. Diorang dibawa dgn bas ramai-ramai kan? sebelum tu aku cuma tahu kewujudan indo, burma, siam je...
Tapi masuk abad millenium ni ko sebut species apa...mcm-mcm dah ada....

Haha..aku mmg suka kentang..yg grill tu paling senang le, yg susah2 aku maleh nak tunjuk..hehe. Rasanya aku boleh survive le kalu dok tempat mat saleh. Pak yob kena ajar ziyad dan ira tu suka kentang, nanti kat UK lidah senang nak skeaping london ...

Bab pakai ubi keledek, aku tak pasti..tapi kalu guna ubi kayu sedap kot (makan dgn ikan masin dan pekena kopi o kaw..)

Anonymous said...

salam midzie

gotcha, nice to read your blog especially about star and arau, reminds me of the care free days. never knew u ca write..keep going

halligang star yellow

Anonymous said...

salam midzie

gotcha, nice to read your blog especially about star and arau, reminds me of the care free days. never knew u ca write..keep going

halligang star yellow

indica said...

hey you...halligang mad diwong (betoi ka eja?)
glad you found your way here...ni mesti informer mcbudu punya hal..

aku tak lupa hang..sbb nickname yg unique, style yg ada star value..rambut kiting lagi...

thanks for dropping by..do keep in touch..

Anonymous said...

salam bro

that's right, halligang maddiwong tapi rambut tak krinting lagi cos selalu cut it short, almost straight now. I'm in Kuala Terengganu now, drop by kalau sampai sini. call me at 017103665

Anonymous said...

silap typo 017 9103665

McBudu said...

Sapo halligang ni bro, aku lupo loh.

indica said...

Hehe..ingatkan halligang tau dari ko blog melahu ni... sorry.