Thursday, October 16, 2008

Kisah Apek dan Banjir Kilat

Jam 6.00 petang semalam, setelah urusan bank, hujan punya lah lebat...terpaksa aku lepak di kaki lima bank tu. Ada seorang apek tu berborak dgn aku. Dia pakai basikal ..katanya dia pakai basikal sejak minyak naik harga dulu. Skang dia dah syok naik basikal hari2. Dgn bhs melayu yg fasih, mcm2 hal dia cerita...dari basikal nya, anaknya di hongkong, org melayu, org cina dan mcm-mcm lagi.

Hari-hari apek tu berulangalik dari rumah ke kedai perabotnya guna basikal. Basikalnya ada macam-macam katanya...ada mountain bike..ada yg boleh lipat dsbnya. Kalu dulu setiap bulan duit minyak RM400, sekarang keretanya guna minyak tak sampai RM50. Mula aku ingatkan dia ni cikgu pencen sbb kemahiran berbahasa melayunya. Menurutnya, dia dulu kerja oil & gas (BP). Pernah kerja di US, China, Vietnam dan mcm2 negara disebutnya.

Dia juga musykil kenapa di M'sia ni asyik tukar2 penggunaan bahasa penghantar utk matematik, sains etc. Dah elok-elok guna Bhs Melayu tukar Bhs Inggeris..kemudian tukar dan tukar lagi. Negara Jepun, Perancis, Jerman yg guna bhs sendiri tak mundur pun...tak dengar pulak bank-bank utamanya lingkup. Lagi dia kata, org M'sia ni tak kira apa bangsa pun dah elok adat timur...suka sgt ikut cara barat....

Katanya M'sia ni 51 tahun merdeka, aman makmur, ..skang takde kecoh2, kalu ada pun pasal hinddraf je..tu pun sikit jer. Dia pun heran naper tak ada lagi bullet train yg hubung utara selatan timur barat.. m'sia kecik je..lagi senang nak laksana...betul pun,..awat la tak da.. kalu tidak aku dok perak keje selangor tak payah beli rumah bagai..

Sdg asyik dengar borak apek tu, aku tgk berlari-lari org ke arah ke tempat parking ..rupanya masing2 nak menyelamatkan kereta....kereta aku pulak lebihkurang 100m jauh di blok belakang. Dlm hujan lebat tu, aku terus permisi dgn apek tu..Rupanya di blok belakang sana dah banjir, air dah masuk ke kedai2. Aku randuk jugak sambil teraba2 takut masuk longkang....sampai ada macha tu ckp kat aku.."baik2 boss, ada buaya..." Ceh, lawak konon..(dlm kepala terfikir gak, mungkin ke ada buaya dari sg. langat sesat?)...Tapi part dia panggil aku 'boss' tu, aku tak brp suka..kim salam le..
First time terperangkap dlm banjir kilat...jln raya mcm sungai dgn air mengalir deras..kereta terpaksa panjat bahu jalan. Satu petang yg mencemaskan..selamat sampai rumah 8.30mlm. Moral of the story: Jgn singgah di pekan kalau hujan lebat..



Banjir Kilat

6 comments:

McBudu said...

"...Moral of the story: Jgn singgah di pekan kalau hujan lebat.."

Salah tu. Moral of the story, jangan layan Apek berborak, buruk padahnya...!

indica said...

Hujan mmg lebat, selebat2nya time tu..Patut aku redah je kot..tapi dok layan apek tu borak.
Banjir kilat tak sangka, sib baik ok..tak tau apa nasib kereta yg parking underground, dulu pernah tenggelam..

McBudu said...

Apek tu sebenarnya agen Tow Truck, saja dia nak bagi kereta nko tenggelam, dapat satu business dia.

indica said...

Hahah..patut le masa aku nak blah, dia kata kat tempat aku parking tu selamat,..tgk2 dah jadi sungai..
mmg auta punya agen..heheh

Harith Faruqi Sidek said...

sehari dua ni memang dasat hujan...berderap2 turun.

indica said...

Ye pak yob, mmg dasat..kesian memikirkan mangsa2 banjir. Mmg bersyukur kita tak mengalami semua tu..