Thursday, April 02, 2009

Harga masa

Memang malang kalau kita selalu leka alpa dan terlena. Setiap saat akan berlalu kosong tanpa meninggalkan sebarang ingatan apatah lagi sejarah. Alangkah baiknya jika dulu kita membuat sesuatu agar ada tanda kita begitu menghargai masa. Masa itu emas..tapi masa tak dijual di kedai emas...hahaha..

Masa tak boleh dijual beli, tapi kalau kita ke pusat-pusat bonsai, jika kita tanya kenapa mahal sangat harga-harga bonsai di situ, jgn gelak atau terkasima kalu apek atau ahsoh bonsai tu berkata "kita olang jual 'masa' maaa ! " haha...
Well, cerita pasal bonsai ni....(mmg aku suka). Nntah kenapa dulu walaupun aku minat tapi tak pernah serius utk main bonsai ni.. .mungkin dulu pada aku it's a rich man's hobby. But lately, minat itu kembali bersemarak, mungkin faktor usia kot... Atau mungkin juga sbb tak dpt memiliki kereta mewah, kediaman mewah ....memadailah dapat cuba membela tanaman berimej mewah ni .
antara bonsai yg murah di nursery....murah2 pun, ratus gak..:)

Yg pasti aku takkan berabih duit membeli yg ready-made.. itu bukan aku, kalu ke pusat bonsai aku sekadar beli material je...atau congkel tips dari apek ahsoh ttg bonsai ni. Tak lupa juga dgn ilmu-ilmu asas.. yg aku sangat gembira, bersyukur dan terharu yg aku pernah belajar ini semua...plant physiology, plant pathology, crop husbandry, agricultural science etc. Walaupun tak score macam mcbudu dan member yg lain..aku tak sia-siakan apa yg aku tau..
one of my so-called bonsai plants...yg dlm proses botak


next: more of my poor bonsai collections plus adenium seedlings


5 comments:

Harith Faruqi Sidek said...

ai..hobi baru nampak...lepas kucing..bonsai pulak...takpa janji ada hobi yang sihat...

McBudu said...

Bonsai ni tak kisah rajin ke idak. kalau ko biarkan setahunpun dia masih hidup kalau cukup airnya, lepas tu ko trim lah balik.... aku ada jua dua tiga pokok, bila teringat je aku trim. Yang satu tu dah hampir 20 tahun hidup dengan aku... ade je lagi! Aku ada beli buku dulu tu... dah hilang ntah mana.

indica said...

pakyob: biasa le.. tapi harap2 tak hot-hot chickn shit..hehe

mcbudu: Kalu tak mau maintain yg 20tahun tu bagi kat aku je.. Aku takde bonsai yg tua mcm tu, yg ada pokok biasa je..tu pun dah bbrp kali tenat, kemudian aku pulihkan balik.

Anonymous said...

Rasa macam menyeksa pokok je...

indica said...

sarahjiha: bukan menyeksa tapi sbb sayangkan pokok.. ikat dawai nak kasi dia cantik dan berdisplin. sama lah cam org pompuan..ramai sanggup guna bengkung nak cantik kan? Bila dah ok baru bukak dawai tu. Dawai pun jenis lembut dan tak karat..Guna baja special, siram pun guna air yg bertapis weh....

Lebih baik dari yg selalu kita tengok kat kebanyakan rumah-rumah org kita. Yg ada dalam pasu-pasu mereka cuma pokok yg hidup segan mati tak mau..kurus cekeding, daun dua tiga helai, tanahkering kontang...itu betul-betul menyiksa.